Rozhovor: Mám spojařské srdce: Mladá generace nepotřebuje nálepky, ale respekt a příležitost.

Rozhovor: Mám spojařské srdce: Mladá generace nepotřebuje nálepky, ale respekt a příležitost.

Kampaň Mám spojařské srdce teprve chystáte. Jaká je její základní vize?

Naší vizí je připomenout hodnoty, na kterých naše společnost vždy stála – službu pro celek, čest, odhodlání a opravdová přátelství. Naši předkové nejprve pracovali pro blaho všech, a teprve pak si mohli dovolit užívat výhod. Dnes se často ve veřejném prostoru potýkáme s tím, že lidé chtějí jen benefity této doby, aniž by si uvědomili, že jejich životní standard je výsledkem tvrdé práce a obětí. Např. 400 let znamená minimálně 8192 vašich předků, kteří žili zcela jinak než: chci pohodlí, ale děti a povinnosti mě svazují. To je špatně. 

 

Jak do této vize zapadají přátelství v armádě?

Hodnoty jako celoživotní přátelství jsou pro nás klíčové. Vidíme to v armádách po celém světě – ať už to bylo u vojáků bojujících ve Vietnamu, izraelských záložáků, nebo u vojáků základní služby v Československu. Při službě vznikají pevná pouta a zážitky, které jsou skutečné a hluboké – žádný povrchní brak. Jak často říkám: když žena porodí, má téma na celý život. A když byl chlap jednou na vojně, má také téma na celý život. Takové přátelství je jedno z nejsilnějších na světě a vydrží až do smrti. To si prostě nekoupíte YouTube videem.

 

„Přátelství v armádě není na roky, ale na celý život – je zocelené okamžiky, kdy stojíš za druhým, i když ti nikdo negarantuje návrat,“ vysvětluje tiskový mluvčí spojovacího vojska.

 

Co říkáte na současnou mladou generaci, tzv. generaci Z?

Upřímně, já si myslím, že „generace Z“ jako taková neexistuje. Je to jen marketingový produkt, který má prodávat přednášky a analýzy. Vždyť starší generace nadávala na tu mladší odjakživa. Vzpomeňme třeba na generaci Greenpeace – tehdy to byli „špinavé, často páchnoucí máničky“, ale za 15 let z nich byli tvůrci konzervativních rodin a lidé, co dnes nadávají na nové generace. A podobně to fungovalo i předtím.

 

Podívejte se na generaci našich babiček. Dnes mladí říkají: „Tehdy to bylo v pořádku, to byla ta poctivá generace.“ Ale to není pravda – ty holky jezdily na mopedech bez přileb, nosily minišaty, kouřily, stopovaly, milovaly alkohol a prožívaly sexuální revoluci. Přesto dnes působí jako symbol „starých dobrých časů“.

 

Podstata je v tom, že mladí lidé jsou stále stejní – hledají seberealizaci, respekt a smysl. A my u spojařů to víme. Proto je kampaň Spojař Nové Generace úspěšná – dáváme mladým příležitost a respekt. Velmi často můžeme najít řešení i v historii: „…můj syn je velmi útlý chlapec a maličký chlapec. Běda pak zemi, když král její dítě jest…“ nebo „Karel je neschopný“, tak viděl Jan Lucemburský svého syna Karla IV. Ještě křiklavější jsou dopisy lorda Randolpha Churchilla svému synovi Winstonovi: „…vaše jednání a vystupování, jestli bude podobné tomu, jaké mělo býti ve všech ostatních školách, v nichž bylo se pokoušeno vám poskytnout nějaké vzdělání, pak má odpovědnost za vás končí. Nebo: … Pokud se neodvrátíte od života nečinného, zbytečného, neplodného, který jste vedl během školních let a pozdějších měsíců, stanete se pouhou společenskou troskou a ztratíte své jméno. Vaše odporné a nezodpovědné jednání postupně znemožní jakoukoli podporu z mé strany…“ 

 

 

„Smysl pro povinnost není omezení – je to privilegium stát na straně něčeho, co trvá déle než náš vlastní život. Stáváme se větším, než ve skutečnosti jsme,“ dodává tiskový mluvčí spojovacího vojska.

 

Vnímáte nějaký problém současné společnosti?

Velkým problémem je podle mě to, že lidé chtějí být hlavně motivátory. Ze slova leadership se stala mantra, ale často od lidí, kteří sami nic neudělali. Podíváte se na jejich práci nebo CV a zjistíte, že tam není nic, co by stálo za obdiv. Tito „pseudoleadeři“ tu byli vždycky, ale dnes jsou díky sociálním sítím vidět víc.

 

V rámci kampaně za mnou chodí spousta lidí s nápady, co bychom měli udělat. A někdy mají i pravdu. Ale já se jich ptám: „Proč to neuděláš sám? Proč chceš jen radit?“ A oni nechtějí skutečně tvořit. Chtějí jen motivovat. Ale motivace bez práce nefunguje. My se musíme vrátit k opravdové práci a hodnotám.

 

Zmínil jste i kritiku influencerů a youtuberů.

Ano. Naše společnost musí stát na moderním průmyslu, inovacích a reálných činech, ne na povrchní slávě influencerů. YouTube video vám nevytvoří celoživotní přátelství ani nepřinese hodnoty, na kterých může stát národ. My chceme ukázat, že hrdinství není ve sledovanosti, ale v tom, co pro druhé skutečně dokážete.

 

 

Jaký je hlavní vzkaz kampaně?

Že opravdové hodnoty – služba, odvaha, přátelství a práce pro celek – tu byly vždy a budou i nadále. Mladí lidé nejsou sněhové vločky, nejsou jiní než my. Jen potřebují příležitost a respekt. A Mám spojařské srdce je právě o tom – o odhodlání být vzorem, tvořit a neztratit cestu, kterou nám vyšlapali naši předkové. Vidíme to i na úspěších spojovacího vojska za poslední roky – od nasazení moderních komunikačních technologií, přes významné úspěchy při mezinárodních cvičeních NATO, posílení národní kyberbezpečnosti, participaci na projektech národní kritické infrastruktury, vlastní vědecký program, až po klíčové zásahy při krizových situacích u nás doma. Spojaři dokazují, že kombinace tradice, technologického pokroku a týmové soudržnosti přináší výsledky, na které může být hrdá celá země.

 

Líbil se vám dnešní článek? Máte pro nás nějaký tip, návrh na zkvalitnění obsahu tohoto webu? Máte pro nás návrh na spolupráci, rozhovor atd.? Budeme určitě rádi za vaši zpětnou vazbu, která nás posouvá dál. Napsat nám můžete na formulář v kategorii kontakt. 

Zajímá vás práce v armádě? Chtěli byste zkusit kariéru u spojovacího vojska? Zkuste se podívat na naše inzeráty a volná místa. Vaše kariéra může začít právě nyní.

Radioklub AČR, AKIS a 4. brigáda rychlého nasazení představí v Holicích ukázku spolupráce pro veřejnost

Na letošním setkání radioamatérů v Holicích se návštěvníci mohou těšit na výjimečnou prezentaci společné činnosti Radioklubu Armády...

Volná místa rychle mizí. Na Univerzitě obrany zbývá poslední volná pozice.

V následujících týdnech bude zrušeno větší množství náborových inzerátů v oblasti spojovacího vojska Armády ČR. Důvod? Obsazeno.

„Mám spojařské srdce“: Ke kampani se nově přidává i Univerzita obrany. Zapojit se může i veřejnost.

Po 4. brigádě rychlého nasazení (4. BRN) se do celostátní kampaně „Mám spojařské srdce“ aktivně zapojí také Univerzita obrany.