Zip vděčí za svoji popularitu vojenským letcům a námořníkům

Historie zipu je mnohem složitější, nežli by se na první pohled mohlo zdát. První pokusy zaznamenáváme již v první polovině 19. století u Američana Eliase Howa. O trochu více se zip zdařil Whitcombu Judsonovi, který získal patent v 90. letech 19. století. Tento typ zipu se již celkem tomu dnešnímu podobal, tj. byl založen na samčích čepech a samičích zásuvkách.
Pokud bychom se měli zabývat moderní podobou, pak se musíme odkázat na Universal Fastener Company, kde roku 1906 nastupuje jako hlavní konstruktér švédsko-americký inženýr Gideon Sundback, kdy jeho Hookless Fastener No. 1 již vykazoval všechny náležitosti zipu, jak jej známe dnes. Každý z kovu vyražený zub měl na vrcholu kónický hrot a na spodku jamku. Zuby na jedné straně byly proti těm na protější straně o polovinu posunuty, při pohybu jezdce tak do sebe obě strany hroty a jamkami zapadaly. Systém propletených zubů Sundback vyvinul v roce 1914, tři roky poté získal patent a navíc navrhl i stroj, který by jeho separable fastener vyráběl. Ano, fastener od anglického fast: pevný, rychlý.
Zatímco civilní sektor ještě nedokázal plně ocenit tento vynález, hybatelem pro jeho další rozvoj a pozornost byla americká armáda, která pro námořnictvo objednala 24 000 kusů pro tzv. „money belt“, a dále pak 10 000 kusů pro letecké obleky, čímž byla téměř zcela vyčerpána výrobní kapacita Universal Fastener Company. I v tomto případě můžeme říci, díky, armádo.
Líbil se vám dnešní článek? Máte pro nás nějaký tip, návrh na zkvalitnění obsahu tohoto webu? Máte pro nás návrh na spolupráci, rozhovor atd.? Budeme určitě rádi za vaši zpětnou vazbu, která nás posouvá dál. Napsat nám můžete na: spojar@army.cz